Olumsallık İroni ve Dayanışma

Stok Kodu:
9789755391137
Boyut:
196-135-0
Sayfa Sayısı:
275
Basım Yeri:
İstanbul
Baskı:
1
Basım Tarihi:
1995-01-01
Çeviren:
Mehmet Küçük - Alev Türker
Kapak Türü:
Karton
Kağıt Türü:
2.Hamur
Dili:
Türkçe
%30 indirimli
16,67TL
11,67TL
9789755391137
1271967
Olumsallık İroni ve Dayanışma
Olumsallık İroni ve Dayanışma
11.67
Olumsallık, İroni ve Dayanışma, kimilerinin ''bugün dünyadaki en ilginç felsefeci'' diye övdüğü Richard Rorty'' nin dilimizdeki ilk kitabı... Yazar bu kitabında, etikpolitika ilişkisi gibi hayati bir soruna çok önemli katkılarda bulunuyor. Dilden başlıyor Rorty... Dilin dünyayı temsil eden yekpare bir bütün, kendisi dışındaki bir Hakikat' le irtibatlanmamızı sağlayan bir araç olduğu yolundaki görüşleri reddediyor. Dilin doğası diye bir şey yoktur, sadece dünyayı, kendimizi, birbirimizi vs. betimlemekte kullandığımız birçok olumsal sözcük dağarı vardır.Bu söz dağarlarının birbirlerinden daha ''doğru'' olduğu söylenemez, ama bazıları daha '''kullanışlı'' metaforlar yaratırlar. Yani düşüncenin tarihi Hakikat' e giderek daha çok yaklaşmanın değil, şeyleri sürekli yeniden betimleyen ve birçok rastlantı sonucu daha kullanışlı olduğu anlaşılan metaforların yaratılmasının tarihidir. Aynı şekilde doygun bir hayat da dışında duran insanüstü bir Hakikat'i bulmaya çalışan kişinin değil, içinde olduğu kabilenin diliyle yetinmeyip kendi metoforlarını, kendi dilini, kendi zihnini kendisi yaratan kişinin hayatıdır. Böylesi kişiler, yaratmayı hedefleyen bir kültürün kahramanı, metaforlar icat eden kişi anlamında ''şair'' olacaktır. Herkesin hem kendi yaşamını hem de yaşadığı toplumu anlamlandırmak için kullandığı, özel çağrışımları olan sözcüklerden oluşan bir nihai sözcük dağarı vardır. Rorty' nin ''ironist'' adını verdiği kişi kendi nihai sözcük dağarı vardır. Rorty' nin ''İronist'' adını verdiği kişi kendi nihai sözcük dağarının olumsallığının, kendisini ne ölçüde sınırladığının farkında olan; bu yüzden de mümkün olduğunca, başka sözcük dağarlarıyla tanışıklık kurmaya çalışarak, kendini inşa etmeye girişen kişidir. Ama Rorty' ye göre ironi kamusal bir tavır olamaz; kamusal düzeyde ''yaptığımız en kötü şeyin zalimlik olduğu'' na inanmak anlamında bir liberalizme ihtiyacımız vardır. Liberal kurumların amacı zulmü azaltmak, yönetilenlerin rızasına dayalı bütün insanların paylaştığı bir Rasyonalite' den söz eden Aydınlanma söylemi artık hizmet edemez. Toplumsal dayanışma, metafizik bir insan özü keşfetmekten çok, başka insanların çektiği ıstırabı tahayyül edebilme, onlarla duygudaşlık kurabilme, onları onları bu anlamda ''bizden biri'' olarak görebilme yeteneğinin sonucudur. Bütün bunlar sözkonusu ıstırabın ayrıntılı olarak betimlenmesini gerektirir ve bu betimlemeyi, ahlaki ilerlemenin ana vasıtaları haline gelen romanlar, filmler, gazete haberleri teorilerden çok daha iyi yaparlar. Rorty bu bağlamda kültür alanında felsefe, din ve bilim gerilerken, edebiyatın ve ütopyacı politikanın öne çıktığınsa söz eder. Ve gerekli olanın, kültürün ''rasyonelleştirilmesi'' değil, ''şiirselleştirilmesi'' olduğunu, genel ilkelere dayanan bir ahlak değil, anlatılar kuran bir ahlak olduğunu söyler. Düşünce kısırlığını aşmayı pek denemeyen kültürel ortamımız için kışkırtıcı bir kitap...
Olumsallık, İroni ve Dayanışma, kimilerinin ''bugün dünyadaki en ilginç felsefeci'' diye övdüğü Richard Rorty'' nin dilimizdeki ilk kitabı... Yazar bu kitabında, etikpolitika ilişkisi gibi hayati bir soruna çok önemli katkılarda bulunuyor. Dilden başlıyor Rorty... Dilin dünyayı temsil eden yekpare bir bütün, kendisi dışındaki bir Hakikat' le irtibatlanmamızı sağlayan bir araç olduğu yolundaki görüşleri reddediyor. Dilin doğası diye bir şey yoktur, sadece dünyayı, kendimizi, birbirimizi vs. betimlemekte kullandığımız birçok olumsal sözcük dağarı vardır.Bu söz dağarlarının birbirlerinden daha ''doğru'' olduğu söylenemez, ama bazıları daha '''kullanışlı'' metaforlar yaratırlar. Yani düşüncenin tarihi Hakikat' e giderek daha çok yaklaşmanın değil, şeyleri sürekli yeniden betimleyen ve birçok rastlantı sonucu daha kullanışlı olduğu anlaşılan metaforların yaratılmasının tarihidir. Aynı şekilde doygun bir hayat da dışında duran insanüstü bir Hakikat'i bulmaya çalışan kişinin değil, içinde olduğu kabilenin diliyle yetinmeyip kendi metoforlarını, kendi dilini, kendi zihnini kendisi yaratan kişinin hayatıdır. Böylesi kişiler, yaratmayı hedefleyen bir kültürün kahramanı, metaforlar icat eden kişi anlamında ''şair'' olacaktır. Herkesin hem kendi yaşamını hem de yaşadığı toplumu anlamlandırmak için kullandığı, özel çağrışımları olan sözcüklerden oluşan bir nihai sözcük dağarı vardır. Rorty' nin ''ironist'' adını verdiği kişi kendi nihai sözcük dağarı vardır. Rorty' nin ''İronist'' adını verdiği kişi kendi nihai sözcük dağarının olumsallığının, kendisini ne ölçüde sınırladığının farkında olan; bu yüzden de mümkün olduğunca, başka sözcük dağarlarıyla tanışıklık kurmaya çalışarak, kendini inşa etmeye girişen kişidir. Ama Rorty' ye göre ironi kamusal bir tavır olamaz; kamusal düzeyde ''yaptığımız en kötü şeyin zalimlik olduğu'' na inanmak anlamında bir liberalizme ihtiyacımız vardır. Liberal kurumların amacı zulmü azaltmak, yönetilenlerin rızasına dayalı bütün insanların paylaştığı bir Rasyonalite' den söz eden Aydınlanma söylemi artık hizmet edemez. Toplumsal dayanışma, metafizik bir insan özü keşfetmekten çok, başka insanların çektiği ıstırabı tahayyül edebilme, onlarla duygudaşlık kurabilme, onları onları bu anlamda ''bizden biri'' olarak görebilme yeteneğinin sonucudur. Bütün bunlar sözkonusu ıstırabın ayrıntılı olarak betimlenmesini gerektirir ve bu betimlemeyi, ahlaki ilerlemenin ana vasıtaları haline gelen romanlar, filmler, gazete haberleri teorilerden çok daha iyi yaparlar. Rorty bu bağlamda kültür alanında felsefe, din ve bilim gerilerken, edebiyatın ve ütopyacı politikanın öne çıktığınsa söz eder. Ve gerekli olanın, kültürün ''rasyonelleştirilmesi'' değil, ''şiirselleştirilmesi'' olduğunu, genel ilkelere dayanan bir ahlak değil, anlatılar kuran bir ahlak olduğunu söyler. Düşünce kısırlığını aşmayı pek denemeyen kültürel ortamımız için kışkırtıcı bir kitap...
Axess Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 11,67    11,67   
2 6,07    12,14   
3 4,12    12,37   
6 2,10    12,60   
QNB Finansbank Kartları
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 11,67    11,67   
2 6,07    12,14   
3 4,12    12,37   
6 2,10    12,60   
Bonus Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 11,67    11,67   
2 6,07    12,14   
3 4,12    12,37   
6 2,10    12,60   
Paraf Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 11,67    11,67   
2 6,07    12,14   
3 4,12    12,37   
6 2,10    12,60   
Maximum Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 11,67    11,67   
2 6,07    12,14   
3 4,12    12,37   
6 2,10    12,60   
World Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 11,67    11,67   
2 6,07    12,14   
3 4,12    12,37   
6 2,10    12,60   
Diğer Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 11,67    11,67   
2 -    -   
3 -    -   
6 -    -   
Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat